دکتر غلامرضا کردافشاری، متخصص طب سنتی

1. در وعده سحری از مصرف غذاهای خشک و پر ادویه و تند، غذاهای سرخ شده و پرچرب و شیرین و همچنین از مصرف زیاده از حد گوشت باید پرهیز کرد.

2. مصرف آب در بین وعده‌های غذایی به منظور پیشگیری از تشنگی کار صحیحی نیست، چرا که باعث بروز نفخ و اختلال هضم غذا می‌شود.

3. در ماه رمضان مصرف قهوه، کاکائو و چای پررنگ به علت مدر بودن تشنگی را تشدید می‌کند، در وعده سحر و افطار حتی‌الامکان کم‌تر از غذاهای نشاسته‌ای استفاده شود، زیرا این غذاها برای هضم شدن احتیاج به آب بیشتری دارند.

4. از غذاهایی مانند حلیم، کله پاچه، کباب و ماهی به خصوص در وعده سحر باید پرهیز کرد، این گونه غذاهای غلیظ برای هضم، حرارت بیشتری را به سمت معده جلب می‌کنند و بدیهی است که با افزایش حرارت معده، نیاز به آب نیز افزایش می‌یابد. خلط غلیظ تولید شده توسط این غذاها، در عروق به راحتی حرکت نمی‌کند و برای حرکت نیاز به ترقیق توسط آب دارد و تشنگی را تشدید می‌کند.

5. ازغذاهای بسیار شور مانند گوشت‌های نمک سود، تن ماهی یا ماهی شور باید پرهیز کرد، غذاهایی که در آن‌ها مقدار زیادی سیر به کار رفته، باعث افزایش تشنگی می‌شوند‌.

6. از خوابیدن بلافاصله پس از غذا در وعده سحری، به خصوص در صورتی که غذای باطبیعت گرم مصرف شده باشد، باید پرهیز کرد.

7. در طول روزه‌داری باید از ورزش های سخت و معرق و حرکات ایروبیک پرهیز کرد، در ماه مبارک رمضان، در طول روز از حمام‌های بسیار داغ، سونا باید اجتناب کرد، چرا که تعرق بیش از حد در این حمام‌ها باعث بروز کم آبی در بدن می‌شود.

8. برای رفع تشنگی پس از افطار، آب سرد را به یک باره نباید نوشید، بلکه باید مزه مزه کرده و جرعه جرعه بنوشند، چرا که به یک باره نوشیدن آب سرد حرارت غریزی بدن را از بین می‌برد.

9. کسانی که از داروهای خشک کننده استفاده می‌کنند‌(مانند آنتی بیوتیک‌ها) باید زمان مصرف آنها را در شب پس از افطار قرار دهند و حتی الامکان در وعده سحر از این داروها استفاده نکنند.

مصرف چه موادی ما را از تشنگی حفظ می‌کند؟

10. شروع افطار بهتر است با خرما و آب ولرم یا شیر ولرم باشد، به عنوان غذای ابتدای افطار، مصرف انواع سوپ‌ها توصیه می‌شود.

11. افرادی که معده گرم و خشک دارند، می‌توانند از فرنی‌هایی که از آرد جو و روغن بادام و شکر تهیه شده است، استفاده کنند‌، چرا که آرد جو مسکن تشنگی بوده‌، هم‌چنین روغن بادام نیز رطوبت دهنده بدن است.

12. ماء الشعیر، شربت لیمو، شربت نارنج یا بالنگ، شربت سکنجبین ساده، آب انوع میوه‌ها از جمله انار، سیب، به و گلابی از جمله بهترین شربت‌ها برای رفع تشنگی در این ماه هستند که علاوه بر تقویت معده، در رفع تشنگی نیز بسیار کارآمد هستند.

13. مصرف میوه‌هایی از جمله خیار، هندوانه، خربزه، انگور، گلابی و زرد آلوی تازه یا برگه زردآلو خیسانده در آب آلبالو در ماه مبارک رمضان برای جلوگیری از تشنگی در طول روز مفید است، بهتر است از سبزیجاتی از جمله کاهو نیز استفاده شود.


مأخذ

  • برگزفته از مصاحبه خبرگزاری ایسنا

فایل های پیوست
نظرات

ثبت نظرات کاربران

نظر خود را وارد نمایید
* موارد ستاره دار الزامی است