پرهیزها در آمیزش جنسی

پرهیزهای زمانی:

عنه صلى  الله  علیه و  آله و سلّم

- فی وَصایاهُ لِعَلِیٍّ علیه السلام: یا عَلِیُّ، لا تُجامِعِ امرَأَتَکَ فی أوَّلِ الشَّهرِ و وَسَطِهِ و آخِرِهِ ؛ فَإِنَّ الجُنونَ وَ الجُذامَ وَ الخَبَلَ لَیُسرِ عُ إلَیها و إلى وَلَدِها.

یا عَلِیُّ ، لا تُجامِعِ امرَأَتَکَ بَعدَ الظُّهرِ ؛ فَإِنَّهُ إن قُضِیَ بَینَکُما وَلَدٌ فی ذلِکَ الوَقتِ یَکونُ أحوَلَ ، وَالشَّیطانُ یَفرَحُ بِالحَوَلِ فِی الإِنسانِ .

یا عَلِیُّ ، لا تُجامِعِ امرَأَتَکَ فی لَیلَةِ الأَضحى ؛ فَإِنَّهُ إن قُضِیَ بَینَکُما وَلَدٌ یَکونُ لَهُ سِتُّ أصابِعَ ، أو أربَعُ أصابِعَ .

یا عَلِیُّ ، لا تُجامِعِ امرَأَتَکَ بَینَ الأَذانِ وَالإِقامَةِ ؛ فَإِنَّهُ إن قُضِیَ بَینَکُما وَلَدٌ یَکونُ حَریصاً عَلى إهراقِ الدِّماءِ .

یا عَلِیُّ : إذا حَمَلَتِ امرَأَتُکَ فَلا تُجامِعها إلاّ وأنتَ عَلى وُضوءٍ ؛ فَإِنَّهُ إن قُضِیَ بَینَکُما وَلَدٌ یَکونُ أعمَى القَلبِ بَخیلَ الیَدِ .

یا عَلِیُّ ، لا تُجامِع أهلَکَ فِی النِّصفِ مِن شَعبانَ ؛ فَإِنَّهُ إن قُضِیَ بَینَکُما وَلَدٌ یَکونُ مَشؤوماً ذا شَأمَةٍ فی وَجهِهِ .

یا عَلِیُّ ، لا تُجامِع أهلَکَ فی آخِرِ دَرَجَةٍ مِنهُ إذا بَقِیَ یَومانِ ؛ فَإِنَّهُ إن قُضِیَ بَینَکُما وَلَدٌ یَکونُ عَشّارا ، أو عَونا لِلظّالِمینَ ویَکونُ هَلاکُ فِئامٍ مِنَ النّاسِ عَلى یَدَیهِ .

یا عَلِیُّ ، إذا خَرَجتَ فی سَفَرٍ فَلا تُجامِع أهلَکَ مِن تِلکَ اللَّیلَةِ فَإِنَّهُ إن قُضِیَ بَینَکُما وَلَدٌ یُنفِقُ مالَهُ فی غَیرِ حَقٍّ ، وقَرَأَ رَسولُ اللّه  صلى  الله  علیه و  آله و سلّم : « إِنَّ الْمُبَذِّرِینَ کَانُواْ إِخْوَ نَ الشَّیَـطِینِ » .

یا عَلِیُّ ، لا تُجامِع أهلَکَ إذا خَرَجتَ إلى سَفَرٍ مَسیرَةَ ثَلاثَةِ أیّامٍ ولَیالیهِنَّ ؛ فَإِنَّهُ إن قُضِیَ بَینَکُما وَلَدٌ یَکونُ عَونا لِکُلِّ ظالِمٍ عَلَیکَ . . .

یا عَلِیُّ ، لا تُجامِع أهلَکَ فی أوَّلِ ساعَةٍ مِنَ اللَّیلِ ؛ فَإِنَّهُ إن قُضِیَ بَینَکُما وَلَدٌ لا یُؤمَنُ أن یَکونَ ساحِرا مُؤثِرا لِلدُّنیا عَلَى الآخِرَةِ .(1)

پیامبر خدا صلى  الله  علیه و  آله و سلّم

- در سفارش هاى ایشان به امام على علیه السلام -: اى على! در آغاز ، میان و پایان ماه با همسرت همبسترى مکن؛ چه ، [در این صورت] دیوانگى ، جذام و تباه مغزى به سوى وى و فرزندش خواهد شتافت.

اى على! بعد از ظهر با همسرت نزدیکى مکن ؛ چرا که اگر در آن هنگام ، میانتان فرزندى تقدیر شود ، کژْ چشم خواهد بود و شیطان ، از کژْ چشمى انسان ، شادمان مى شود .

اى على! در شب عید قربان با همسرت نزدیکى مکن ؛ زیرا اگر میانتان فرزندى تقدیر شود ، شش انگشت یا چهار انگشت خواهد داشت .

اى على! میان اذان و اقامه با همسرت نزدیکى مکن ؛ زیرا اگر میانتان فرزندى تقدیر شود ، به خونریزى علاقه مند خواهد بود .

اى على! اگر همسرت باردار شد ، با او آمیزش مکن ، مگر آن که با وضو باشى ؛ زیرا اگر میانتان فرزندى تقدیر شود ، کورْدل و ناخنْ خشک خواهد بود .

اى على! در نیمه شعبان با همسرت نزدیکى مکن ، زیرا اگر میانتان فرزندى تقدیر شود ، بدْشگون خواهد بود و نشانى سیاه بر چهره خواهد داشت .

اى على! با همسرت در آخرین روزهاى پاکى و در حالى که بیش از دو روز به قاعدگی نمانده باشد ، نزدیکى مکن ؛ چرا که اگر میانتان فرزندى تقدیر شود ، عشّار یا یاورِ ستمگران خواهد بود و توده هایى از مردم به دست او به کام مرگ خواهند رفت .

اى على! چون آهنگ سفر کردى ، آن شب با همسرت نزدیکى مکن ؛ چرا که اگر میانتان فرزندى تقدیر شود ، دارایى خویش را در غیر حق خرج خواهد کرد . (آن گاه ، پیامبر صلى  الله  علیه و  آله و سلّم این آیه را خواند :) «ولخرج ها، برادران شیاطین اند» .

اى على! چون روانه سفرى شدى ، تا مسافت سه شبانه روز ره پیمودن ، با همسرت نزدیکى مکن ؛ چرا که اگر میانتان فرزندى تقدیر شود ، یار هر ستمگرى خواهد بود که بخواهد به تو ستمى برساند .

اى على! در نخستین ساعت شب ، با همسرت نزدیکى مکن ؛ چرا که اگر میانتان فرزندى تقدیر شود ، اطمینانى نیست که ساحر و از آنان که دنیا را بر آخرت بر مى گزیند ، نباشد .

رسول اللّه  صلى  الله  علیه و  آله و سلّم :

مَن وَطِئَ امرَأَتَهُ وهِیَ حائِضٌ فَقُضِیَ بَینَهُما وَلَدٌ فَأَصابَهُ جُذامٌ ، فَلا یَلومَنَّ إلاّ نَفسَهُ . (2)

پیامبر خدا صلى  الله  علیه و  آله و سلّم :

هر کس با زنش در حالى که وى حائض است ،نزدیکى کند و برایشان فرزندى تقدیر شود و این فرزند به جذام مبتلا گردد ، کسى جز خویش را نکوهد .

الکافی عن عبد الرحمن بن سالم عن أبیه عن الإمام الباقر علیه السلام ، قال :

قُلتُ لَهُ : هَل یُکرَهُ الجِماعُ فی وَقتٍ مِنَ الأَوقاتِ وإن کانَ حَلالاً؟

قالَ : نَعَم ، ما بَینَ طُلوعِ الفَجرِ إلى طُلوعِ الشَّمسِ ، ومِن مَغیبِ الشَّمسِ إلى مَغیبِ الشَّفَقِ ، وفِی الیَومِ الَّذی تَنکَسِفُ فیهِ الشَّمسُ ، وفِی اللَّیلَةِ الَّتی یَنخَسِفُ فیهَا القَمَرُ ، وفِی اللَّیلَةِ وفِی الیَومِ اللَّذَینِ یَکونُ فیهِمَا الرّیحُ السَّوداءُ ، وَالرّیحُ الحَمراءُ ، وَالرّیحُ الصَّفراءُ ، وَالیَومِ واللَّیلَةِ اللَّذَینِ یَکونُ فیهِمَا الزَّلزَلَةُ . (3)

- به نقل از عبد الرحمان بن سالم ، از پدرش: به امام باقر علیه السلام گفتم : آیا وقتى از اوقات هست که در آن ، آمیزش در حالى که حلال است ، مکروه باشد؟

فرمود : «آرى . میان طلوع سپیده تا طلوع خورشید ، از غروب خورشید تا پنهان شدن سرخى افق ، در روزى که خورشید مى گیرد ، در شبى که ماه مى گیرد ، در شب و روزى که در آنها باد سیاه ، باد سرخ و باد زرد مى وزد ، و در روز و شبى که در آن ، زلزله رخ مى دهد» .

پرهیزهای مکانی:

یا عَلِیُّ ، لا تُجامِعِ امرَأَتَکَ تَحتَ شَجَرَةٍ مُثمِرَةٍ ؛ فَإِنَّهُ إن قُضِیَ بَینَکُما وَلَدٌ یَکونُ جَلاّداً قَتّالاً ، أو عَریفاً .

یا عَلِیُّ ، لا تُجامِعِ امرَأَتَکَ فی وَجهِ الشَّمسِ وتَلَألـُئِها إلاّ أن تُرخِیَ سِترا فَیَستُرَکُما ؛ فَإِنَّهُ أن قُضِیَ بَینَکُما وَلَدٌ لا یَزالُ فی بُؤسٍ وفَقرٍ حَتّى یَموتَ .

یا عَلِیُّ ، لا تُجامِع أهلَکَ عَلى سُقوفِ البُنیانِ ؛ فَإِنَّهُ إن قُضِیَ بَینَکُما وَلَدٌ یَکونُ مُنافِقاً مُرائِیاً مُبتَدِعا .(1)

اى على! در زیر درختى میوه دِه با همسرت آمیزش مکن ؛ چرا که اگر میانتان فرزندى تقدیر شود ، جلاّد ، قاتل یا عریف خواهد بود .

اى على! در زیر نور خورشید و تابش آن با همسرت نزدیکى مکن ، مگر این که پرده اى آویخته باشى که شما را مى پوشاند ؛ چرا که اگر میانتان فرزندى تقدیر شود تا پایان عمر در تیره بختى و تهى دستى خواهد بود .

اى على! بر پشتِ بام خانه با همسرت نزدیکى مکن ؛ چرا که اگر میانتان فرزندى تقدیر شود ، منافق ، ریاکار و بدعت گذار خواهد بود .

پرهیزهای حین آمیزش:

رسول اللّه  صلى  الله  علیه و  آله و سلّم

یا عَلِیُّ ، لا تَتَکَلَّم عِندَ الجِماعِ ؛ فَإِنَّهُ إن قُضِیَ بَینَکُما وَلَدٌ لا یُؤمَنُ أن یَکونَ أخرَسَ ، ولا یَنظُرَنَّ أحَدٌ إلى فَرجِ امرَأَتِهِ ، وَلیَغُضَّ بَصَرَهُ عِندَ الجِماعِ ، فَإِنَّ النَّظَرَ إلَى الفَرجِ یورِثُ العَمى فِی الوَلَدِ .

یا عَلِیُّ ، لا تُجامِعِ امرَأَتَکَ بِشَهوَةِ امرَأَةِ غَیرِکَ ؛ فَإِنَّی أخشى إن قُضِیَ بَینَکُما وَلَدٌ أن یَکونَ مُخَنَّثا ، أو مُؤَنَّثاً مُخَبَّلاً .

یا عَلِیُّ ، لا تُجامِعِ امرَأَتَکَ مِن قِیامٍ ؛ فَإِنَّ ذلِکَ مِن فِعلِ الحَمیرِ ، فَإِن قُضِیَ بَینَکُما وَلَدٌ کانَ بَوّالاً فِی الفِراش کَالحَمیرِ البَوّالَةِ فی کُلِّ مَکانٍ .(1)

اى على! به هنگام آمیزش ، سخن مگوى ؛ چرا که اگر میانتان فرزندى تقدیر شود ، اطمینانى نیست که لال نباشد . هم مبادا کسى از شما بر شرمگاه زن خویش بنگرد ؛ بلکه باید به هنگام آمیزش ، دیده فرو هِلَد ؛ چرا که نگریستن به شرمگاه ، کورى را در فرزند بر جاى مى نهد .

اى على! با هوس به زنى غیرِ همسر خود ، با زن خویش آمیزش مکن ؛ زیرا از این بیم دارم که اگر برایتان فرزندى تقدیر شود ، زنْ صفت ، یا ماده و تباهْ مغز باشد .

اى على! ایستاده با همسرت نزدیکى مکن ؛ چرا که این کار ، کارِ خران است ؛ و اگر میانتان فرزندى تقدیر شود ، ادرار کننده در بستر باشد ، چنان که خران در هر مکانى پیشاب مى ریزند .

رسول اللّه  صلى  الله  علیه و  آله و سلّم :

لا یُجامِعَنَّ أحَدُکُم وبِهِ حَقنٌ مِن خَلاءٍ ؛ فَإِنَّهُ یَکونُ مِنهُ البَواسیرُ ، ولا یُجامِعَنَّ أحَدُکُم وبِهِ حَقنٌ مِن بَولٍ ؛ فَإِنَّهُ یَکونُ النَّواصیرُ . (4)

پیامبر خدا صلى  الله  علیه و  آله و سلّم :

مبادا کسى در حالى که از قضاى حاجت خوددارى مى ورزد ، نزدیکى کند ؛ چرا که این کار ، بواسیر مى آورد ؛ و مبادا کسى در حالى که پیشاب خود را نگه مى دارد ، نزدیکى کند ؛ چرا که این کار ، ناسور مى آور د .

الإمام الصادق علیه السلام :

ثَلاثَةٌ یَهدِمنَ البَدَنَ ورُبَّما قَتَلنَ : دُخولُ الحَمّامِ عَلَى البِطنَةِ ، وَالغِشیانُ عَلَى الاِمتِلاءِ ، ونِکاحُ العَجائِزِ .(5)

امام صادق علیه السلام :

سه چیز ، بدن را فرسوده مى کند و شاید هم [فرد را ] بکُشد : حمّام رفتن با شکم پُر ، آمیزش کردن با شکم پُر ، و همبسترى با پ یرزنان .

الإمام علیّ علیه السلام :

نَهى رَسولُ اللّه  صلى  الله  علیه و  آله و سلّم أن یُجامِعَ الرَّجُلُ امرَأَتَهُ ، وَالصَّبِیُّ فِی المَهدِ یَنظُرُ إلَیهِما .(6)

امام على علیه السلام :

پیامبر خدا از این نهى فرمود که در حالى مرد با همسرش آمیزش کند که کودکى در گهواره ، آنان را مى نگرد .

الإمام الصادق علیه السلام :

لا یُجامِعِ الرَّجُلُ امرَأَتَهُ ولا جارِیَتَهُ وفِی البَیتِ صَبِیٌّ ؛ فَإِنَّ ذلِکَ مِمّا یورِثُ الزِّنا .(7)

امام صادق علیه السلام :

انسان ، نباید با وجود پسر بچّه در خانه ، با همسرش یا کنیزش آمیزش کند؛ زیرا این کار ، پیامدِ زنا دارد .

پرهیزهای بعد از آمیزش:

الإمام الرضا علیه السلام :

الجِماعُ بَعدَ الجِماعِ مِن غَیرِ أن یَکونَ بَینَهُما غُسلٌ ؛ یورِثُ لِلوَلَدِ الجُنونَ . (8)

امام رضا علیه السلام :

آمیزش پس از آمیزش ، بى آن که میان آنها غسلى صورت پذیرفته باشد ، دیوانگى فرزند را در پى مى آورَد.

رسول اللّه  صلى  الله  علیه و  آله و سلّم

یا عَلِیُّ ، مَن کانَ جُنُبا فِی الفِراشِ مَعَ امرَأَتِهِ فَلا یَقرَاَالقُرآنَ ، فَإِنّی أخشى أن تَنزِلَ عَلَیهِما نارٌ مِنَ السَّماءِ فَتُحرِقَهُما .

یا عَلِیُّ ، لا تُجامِعِ امرَأَتَکَ إلاّ ومَعَکَ خِرقَةٌ ومَعَ أهلِکَ خِرقَةٌ ولا تَمسَحا بِخِرقَةٍ واحِدَةٍ فَتَقَعَ الشَّهوَةُ عَلَى الشَّهوَةِ ؛ فَإِنَّ ذلِکَ یُعَقِّبُ العَداوَةَ بَینَکُما ، ثُمَّ یُؤَدّیکُما إلَى الفُرقَةِ وَالطَّلاقِ .(9)

پیامبر خدا صلى  الله  علیه و  آله و سلّم

اى على! هر کس جنب با همسر خویش در بستر باشد ، نباید قرآن بخواند ؛ چه ، از این بیم دارم که از آسمان ، آتشى بر آنها فرود آید و آنان را بسوزا نَد .

اى على! با همسرت آمیزش مکن ، مگر آن که هر کدامتان دستمالى داشته باشید . خود را با پارچه اى مشترک ، پاک نکنید که شهوت بر شهوت واقع مى شود و این کار ، دشمنى میان شما را در پى مى آورد و کارتان را به جدایى و طلاق مى کشانَد .

رسول اللّه  صلى  الله  علیه و  آله و سلّم :

خَمسُ خِصالٍ تورِثُ البَرَصَ : النّورَةُ یَومَ الجُمُعَةِ ویَومَ الأَربَعاءِ ، وَالتَوَضُّؤُ وَالاِغتِسالُ بِالماءِ الَّذی تُسَخِّنُهُ الشَّمسُ ، وَالأَکلُ عَلَى الجَنابَةِ ، وغِشیانُ المَرأَةِ فی أیّامِ حَیضِها ، وَالأَکلُ عَلَى الشِّبَعِ .(10)

پیامبر خدا صلى  الله  علیه و  آله و سلّم :

پنج چیز است که پیسى مى آورَد : نوره کشیدن در روز جمعه و چهارشنبه ؛ وضو گرفتن و غسل کردن با آبى که به آفتاب گرم شده است ؛ خوردن در حال جنابت ؛ آمیزش با زن در هنگام حائض بودنش ؛ و خوردن در حال سیرى .

رسول الله صلى  الله  علیه و  آله و سلّم :

إنَّ اللّه  تَبارَکَ وتَعالى - - کَرِهَ لَکُم أیَّتُهَا الاُمَّةُ أربَعاً وعِشرینَ خَصلَةً ونَهاکُم عَنها : . . . کَرِهَ لِلرَّجُلِ أن یَغشَى امرَأَتَهُ وهِیَ حائِضٌ ، فَإِن غَشِیَها فَخَرَجَ الوَلَدُ مَجذوماً أو أبرَصَ ، فَلا یَلومَنَّ إلاّ نَفسَهُ . (11)

پیامبر خدا صلى  الله  علیه و  آله و سلّم :

اى امّت! خداوند - تبارک و تعالى - براى شما امّت ، 24 چیز را دوست ندارد و شما را از آنها نهى مى کند : . . . براى مرد ، این را خوش نمى دارد که با زن خویش در حالى که وى حائض است ، آمیزش کند . پس اگر چنین کند و فرزند حاصل از آن جذامى یا گرفتار پیسى زاده شود ، مبادا جز خویش را نکوهش کند .

الکافی عن عُذافِر الصیرفیّ: قالَ أبو عَبدِ اللّه  علیه السلام : تَرى هؤُلاءِ المُشَوَّهینَ خَلقُهُم؟

قُلتُ : نَعَم. قالَ : هؤُلاءِ الَّذینَ آباؤُهُم یَأتونَ نِساءَهُم فِی الطَّمثِ . (12)

- به نقل از عُذافِر صیرفى: امام صادق علیه السلام فرمود : «آیا این ناهنجار آفریده شدگان را مى بینى؟» .

گفتم : آرى. فرمود : «اینان ، کسانى اند که پدرانشان با زنان خود در دوران آلودگى آنان ، آمیزش مى کردند» .

پرهیز از زیاده روی در آمیزش جنسی

امیر المؤمنین علیٌّ علیه السلام :

مَن أرادَ البَقاءَ ولا بَقاءَ فَلْیُباکِرِ الغَداءَ ، وَلیُجَوِّدِ الحِذاءَ ، وَلیُخَفِّفِ الرِّداءَ ،وَلْیُقِلَّ غُشْیانَ النِّساءِ . (13)

امام على علیه السلام :

هر کس طالب ماندن است ، که البته ماندنى در کار نیست ؛ صبح زود صبحانه بخورد ، کفشِ خوب بپوشد، قرض خود را کم کند و با زنان کمتر آمیزش کند .


منابع

  • 1. الإسراء : 27 .كتاب من لا يحضره الفقيه ، جلد 3 ، صفحه 552 ، حديث 4899 ، علل الشرائع ، صفحه 515 ، حديث 5 ، الاختصاص ، صفحه 132 ، مكارم الأخلاق ، جلد 1 ، صفحه 456 ، حديث 1552 كلّها عن أبي سعيد الخدري ، بحار الأنوار ، جلد 103 ، صفحه 281 ، حديث 1 ، دان
  • 10. كتاب من لا يحضره الفقيه ، جلد 3 ، صفحه 552 ، حديث 4899 ، علل الشرائع ، صفحه 515 ، حديث 5 ، الأمالي للصدوق ، صفحه 663 ، حديث 896 كلّها عن أبي سعيد الخدري ، بحار الأنوار ، جلد 103 ، صفحه 281 ، حديث 1 دانش نامه احاديث پزشكي : 1 / 268
  • 11. كتاب من لا يحضره الفقيه ، جلد 3 ، صفحه 555 ، حديث 4904 ، الكافي ، جلد 6 ، صفحه 314 ، حديث 6 ، المحاسن ، جلد 2 ، صفحه 253 ، حديث 1797 وفيهما «أكل القديد الغابّ» بدل «والغشيان على الامتلاء» ،بحار الأنوار ، جلد 103 ، صفحه 290 ، حديث 32 ، دانش نامه ا
  • 12. كتاب من لا يحضره الفقيه ، جلد 3 ، صفحه 556 ، حديث 4914 ، الخصال ، صفحه 520 ، حديث 9 ، الأمالي للصدوق ، صفحه 378 ، حديث 478 كلّها عن الحسين بن زيد عن الإمام الصادق عن آبائه عليهم السلام ، المحاسن ، جلد 2 ، صفحه 41 ، حديث 1131 عن سليمان بن جعفر الب
  • 13. كنز العمّال ، جلد 16 ، صفحه 355 ، حديث 44902 نقلاً عن ابن النجّار عن أنس ، دانش نامه احاديث پزشكي : 1 / 604 ناسور ، بيماريى است كه در محاق چشم، اطراف مقعد و بُن دندان ، ظاهر مى شود و موجب جراحتى چركين در موضع بيمارى مى گردد (ر .ك : لغت نامه دهخدا
  • 2. الجعفريّات ، صفحه 96 عن الإمام الكاظم عن آبائه عليهم السلام ، النوادر للراوندي ، صفحه 120 ، حديث 129 عن الإمام الصادق عن أبيه عنه عليهم السلام ، دعائم الإسلام ، جلد 2 ، صفحه 213 ، حديث 781 عن الإمام الصادق عليه السلام نحوه ، بحار الأنوار ، جلد 103
  • 3. الخصال ، صفحه 270 ، حديث 9 عن ابن عبّاس ، روضة الواعظين ، صفحه 338 ، بحار الأنوار ، جلد 59 ، صفحه 34 ، حديث 11 دانش نامه احاديث پزشكي : 1 / 508
  • 4. الكافي ، جلد 5 ، صفحه 498 ، حديث 1 ، المحاسن ، جلد 2 ، صفحه 25 ، حديث 1097 ، مكارم الأخلاق ، جلد 1 ، صفحه 460 ، حديث 1566 ، الاختصاص ، صفحه 218 ، بحار الأنوار ، جلد 103 ، صفحه 289 ، حديث 28 دانش نامه احاديث پزشكي : 1 / 610
  • 5. الكافي ، جلد 5 ، صفحه 539 ، حديث 5 ، علل الشرائع ، صفحه 82 ، حديث 1 عن ابن أبي عذافر الصيرفي ، كتاب من لا يحضره الفقيه ، جلد 1 ، صفحه 96 ، حديث 202 نحوه ، بحار الأنوار ، جلد 81 ، صفحه 86 ، حديث 6 دانش نامه احاديث پزشكي : 1 / 602
  • 6. المعجم الأوسط ، جلد 3 ، صفحه 326 ، حديث 3300 عن أبي هريرة ، كنز العمّال ، جلد 16 ، صفحه 352 ، حديث 44885 دانش نامه احاديث پزشكي : 1 / 498
  • 7. تهذيب الأحكام ، جلد 7 ، صفحه 414 ، حديث 1655 عن أبي راشد عن أبيه دانش نامه احاديث پزشكي : 1 / 614
  • 8. طبّ الإمام الرضا عليه السلام ، صفحه 28 ، بحار الأنوار ، جلد 62 ، صفحه 321 دانش نامه احاديث پزشكي : 1 / 268
  • 9. عيون أخبار الرضا عليه السلام : 2 / 38 / 112 منتخب ميزان الحكمة : 408

فایل های پیوست
نظرات

ثبت نظرات کاربران

نظر خود را وارد نمایید
* موارد ستاره دار الزامی است